ett rättsfall från byn

Jag kommer ihåg från när jag var liten att det var en del uppståndelse kring banken hemma då den råkade ut för en del rånförsök. Det här är tydligen ett av tillfällena.

NJA 1995 s. 405
M,M och M åtalades för bland annat försök till grovt rån under påstående att de planerat ett våpnat rån mot en bank i Getinge, tillgripit en bil, vart efter de samlats i ett skogsområde nära Getinge. Här klädde de sig i overaller och stoppade på sig rånarluvor samt medförde en automatkarbin. Därefter begav de sig i den stulna bilen till Getinge för att råna banken. Då allt för många människor uppehållit sig i bankens närhet återvände de till platsen i skogsområdet. Därefter begav de sig på nytt ytterligare två gånger in till Getinge för att råna banken men återvände båda gångerna då en polisbil iakttagits i bankens närhet och de upplevt allt för mycket rörelse i närhet av banken. TR:n och HovR fnn att försökkspunkten uppnåddes när gärningsmännen lämnade utgångsläget i skogsområdet och därifrån med vapnet och övrig utrustning färdades mot banken. HD, däremot ansåg att försökspunkten inte var uppnådd utan ådömde ansvar för förberedelse till rån.

Idag har jag varit på skolan och gått igenom lite processrättsfrågor, memorerat vart jag har allt i pärmen och läst på om konkurrens och även försökstidpunkten så rättsfallet från Getinge hjälpte mig att klargöra det hela lite.

Imorgon blir det att bara göra det sista inte plugga men mer checka av och organisera i hjärnan. Fara till ICA och inhandla den obligatoriska chockladkakan, Cocacolan, bananen och vindruvorna.

På kvällen ska Ingemar och jag till Mariehemspizzeria och äta den här terminens sista tentapizza, woho! Jag tyckte jag gjorde en bra deal när vi bestämde den här traditionen att innan varje tenta så bjuder den som ska ha tentan på pizza. Ingemar har kanske ca tre tentor per termin och jag en. Ingen bra deal tycker han, haha!

// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0