Middag eller kvällsmat???

Dialekt är ju superkul tycker jag, jag trodde inte att jag hade så mycket dialekt innan jag flyttade men det är något som jag förstått att jag tydligen har. Isa och jag stöter hela tiden på språkliga konstigheter:)
En som har ställt till med flest rynkade pannor är att här uppe så säger man att man äter middag på kvällen, eller kvällen och kvällen nästan redan vid klockan 5.
Jag däremot säger kvällsmat och då äter jag den vid 6 halv 7 tiden och så säger jag middag eller kanske lunch mitt på dagen. Får jag kalla det kulturkrock, haha?!

Något jag har märkt sedan jag flyttade hemifrån är att vi hemma innan åt typ mackor och te till kvällsmat vilket alla här uppe tycker är konstigt, bara mackor!? Men hur kan man äta "middagen" redan vid klockan 5 då är man ju vrålhungrig vid klockan 9...

Nu äter jag aldrig mackor utan två mål varm mat om dagen men mest kanske för att få lunchlåda.

Vad säger ni? kvällsmat, middag?

Ikväll blev det pyttipanna the asian way. Supergott och supersnabbt!



Purjolök
gullök
vitlök
paprika
ris
jordnötter
och på slutet så kryddar du med vad du vill och knäcker över ett ägg.
Man tager vad man haver:)

// IDA

Kommentarer
Postat av: mamma

När jag bodde hemma åt vi lunch vid 12 och middag ca 18, aldrig 11 o 15 kaffe eller kvällskaffe, så som hos pappas familj.Dessa skillnader sitter i sen före urbaniseringen då det hårda arbetet på landsbyggde krävde en annan mathållning. En bra bok i ämnet: "Vi åt aldrig lunch" visar ochså att det traditionellt finns olikheter i vårt avlånga land.

2009-03-01 @ 22:11:16
Postat av: Ida

ja men ser man, där kom förklaringen:) tack mammy!

2009-03-01 @ 22:55:28
Postat av: Tobias

tack ida :D glad jag blir!

2009-03-01 @ 23:11:59
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: johanna

själv äter man mackor till lunch o lagad middag till "kvällsmat" klockan fem ; )

2009-03-01 @ 23:20:01
Postat av: Fredrik Frisören

Hoppas du haft en nice söndag!

2009-03-01 @ 23:42:41
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: pappa Bod

Hej Ida, det är nog jag som står för macke-traditionen. Jag tror i min ungdom att vi åt mera stekt ägg och korv till "middag" kl 17. Men under uppväxten hade jag "inte tid" att äta utan skulle snabbt ut till kompisar och tog därför bara några mackor snabbt och lätt. Skall undersöka denna sak med farmor eller maila "[email protected]" så svarar dem. Man får ta det pö om pö...

2009-03-02 @ 00:01:59
Postat av: pappa Bod

Bra att du äter minst två lagade matmål om dagen, socialstyrelsen rekommenderar max 6 - 8 dkivor bröd om dagen, men det var på 1970-talet. Med inflation blir det väl bara ca 3 idag. En orsak till att äta mackor är att vara på resande fot, vilket jag ofta är.

2009-03-02 @ 00:05:18
Postat av: Bo Persson

Hej Ida, säger man mackor eller smörgås däruppe ?

2009-03-02 @ 12:30:30
Postat av: frida

Det här var lite rolig.

Jag bor ju ganska långt ner om man jämför med umeå men håller med dom.

jag äter lunch allt från halv elva till två. sen äter jag middag från fyra till tio på kvällen. oftast äter jag den vid fem-sex, men det är olika. men jag döper inte om målen för det blir en annan tid. ibland hinner man inte inta nån middag förns tio och då blir det middag vid tio. sen har vi kvällsfika här. jag äter det inte men det finns. och det beror ju helt på hur sent man åt middagen :)

KRAM

2009-03-02 @ 23:55:44
URL: http://thebird.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0