Måndag

Idag vaknade jag upp utvilad och min först tanke var, jaha är det så här det ska kännas!? Vid frukosten så började jag tänka igenom varför jag hade sovit så gott just inatt. Nu kommer jag ju att bli besviken om jag inte vaknar upp så imorgon. Jag kan inte komma på heller vad det var, kanske sov jag helt enkelt väldigt effektivt.

Idag bjöd jag basgruppen på bullarna, mycket uppskattat fastän bullarna var ganska platta:)

 Den nya perioden, vilket är nr4 på denna termin börjar köra igång med processspel stundande och första seminariet imorgon. Det här var ett väldigt intressant seminarium som handlar om rättstolkning. Vilket betyder att man genom att tolka tidigare domar i Högsta domstolen kan utläsa och komma fram till en praxis och rättsregel som är vägledande för andra domstolar.
Vid en föreläsning förra veckan så sa föreläsaren att om man ska bli advokat så behöver man mod, då blev jag lite skraj. Men idag när en annan föeeläsare sa att mycket, nästintill allt inom jurisiken handlar om systematik då blev jag glad och kände att jag var på rätt ställe. 
Och bara genom att granska tre stycken fall så kunde vi få fram en tolkning som vi trodde att domstolen skulle döma efter i vårt fingerade fall. Tacka vet jag analys,noggranhet och systematik! Mod det är överskattat. 

Måste berätta lite om helgen också. Jag har både lekt brottsling när en ängel från klassen kom förbi med sin pojkvän och en såg så vi fick upp låset på min cykel. Fixat på två minuter! Jag har också köpt en ny vinterjacka efter expertråd från en kompis som kommer från Kiruna. Visst måste hon räknas som expert!? Jag menar jag har ingen som helst aning om hur en vinter här uppe kan vara. Och frågar man runt så blir man mest bara förvirrad. Ibland kan man få svaret "det blir svinkallt, typ 30 minusgrader och man fryser häcken av sig!" eller så får man en ryckning på axlarna som svar och "vadå det är väl inte så farligt". Så jag litar på henne ialla fall.

Har också märkt att det kanske är mer än bara bilen som behöver vinterdäck. Till skolan så har vi världens nerförbacke vilket ju också betyder att det blir världens uppförbacke på vägen hem, jissa om jag förbannar backen vareviga dag! Speciellt o man tar vägen förbi  ICA hem och inte ens när jag kommer fram till kassan så har jag fått luften tillbaka,haha!
Jo men det blri ju halt i backen, (den är inte uppvärm som andra backar här i Umeå) och mitt i backen så finns det sådana här räcken som ska hindra andra fordon och för hög fart. Gissa om det är kul på morgonen! Tror att det är dax att skaffa cykelhjälm faktiskt.

Den här gåtan berättade en av mina lägenhetskompisar.
Vad kallas en grävling här uppe i norrland för?

Sug på den ni!

//IDA

Kommentarer
Postat av: pappa Bod

Grävling måste väl vara gruvarbetare, eller ?

Apropå backar o cykling så passa dig du kan skada mer än huvudet. Ha reservplanen att cykla ute i gräset nerför. Dvs om där inte är en hög snövall. Ta det försiktigt och planera in mer tid för att ta dig till UU.

2008-11-02 @ 20:19:59
Postat av: Mamma

Hej hjärtat!

Nu så har jag läst din blogg, jätteroligt. Du verkar ha ordnat der bra för dig både med studier och fritid. Har ju i o för sig fått dom signalerna på telefon. Det är nog handbromsen som låst dig, det är lätt hänt när bilen står stilla en längre tid. Kanske däckkillen kan kolla!

2008-11-18 @ 11:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0