Helgen ur det dystra perpektivet

När jag bodde hemma på västkusten så tyckte jag att jag alltid ständigt var förföld av otur. Den otur i klass med att alltid komma en minut efter att bussen gått, eller att den är sen så att jag missade ett prov, blandade ihop datum, platser, inte fick göra lumpen eller bli polis m.m.  
MEN så kom jag in på jusristutbildningen som jag drömt om och till och med i den staden som jag  ville, UMEÅ :)
Plötsligt trodde jag att min otur vänt och så verkade det också. Men nu fruktar jag att den är tillbaka. Det är nämligen så att helgen som är på sin upphällning har utan tvekan gått i oturens tecken.

Det hela började med att jag via blocket köper 4st fina dubbadevinterdäck, allt talar för att de ska passa. Samma mått, har suttit på en Saab och liknande. Jag går till och med ut och tittar på min egen Saab om det verkligen skall vara fem bultar och ja. Vi gör upp och jag betalar. Pågrund av kylan och mökret så sätter vi inte på däcken men den snälla norrlänningen erbjuder sig att ta tillbaka köpet om det visar sig att de trots allt inte passar.

På lördagen så beger sig C och jag oss ut till bilen som står i den nyfallna snön för att sätta på däcken. Och vad ser vi inte när vi tar bort aluminiumskydden!! Jo min Saab har inte FEM bult utan FYRA!!! Jag säger bara, #%¤&/(!"#!¤#"%¤!¤"!#¤&¤!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag känner hur gråten börjar välla upp och jag kan höra pappas röst i huvudet (japp pappa, jag visste exakt vad du skulle säga) jag kände mig så DUM och jag blev så arg på mig själv att jag inte kan sådant här! men hur sjutton ska jag kunna veta att skydden bara sitter där för att det ska vara fint och att de egentligen inte visar verkligheten????

Men C ryckte upp mig och det blev  till att ta in däcken igen och ringa till den snälla norrlänningen som håller vad han lovat och kommer o hämtar dem ikväll.

Men till söndagens otur, det var ju bara att börja om och börja leta däck igen och jag hittade en annons som såg bra ut. Efter att ha pratat med säljaren som säger att de passar till en Saab 900 och förstår vilken bil jag har, säger att det är ca 8 mm spårdjup kvar, fälj och dubb så kommer vi överrens om att jag och lägenhetskompisen skall ta en tur ut till Sävar för köpet och dessutom få hjälp att sätta på dem, det råder ju faktiskt vinterväglag.
Vi sättet oss i bilen och kommer ca 500 meter innan vi hör ett slirande ljud, vi antar att det beror på väglaget men jag känner att det är något annat. Vi svänger in på en parkering och börjar undersöka. Jo då visar det sig att höger bakdäck låser sig när bilen kommer upp i en viss hastighet.
Efter att vi backat fram och tillbaka som i bland kan hjälpa om bromsen låser sig så ger vi upp. Jag ringer till säljaren och berättar läget och det visar sig att de ska och handla i Umeå  under kvällen så de kan komma inom med däcken.

Det konstigaste är att om det nu är bromsskivorna så tycker jag att de borde ha sett något på besiktningen, ja jag tror det blir verkstaden nästa för bilen för nu sträcker det sig över min kunskapsförmåga om bilar.

Vad jag lärt mig om däckköp

¤ lita aldrig på aluminiumskydden! sitter bara där pga estetik
¤ pränta in din däckdimension i skallen
¤ fråga om fäljar ingår i köpet, inte alltid självklart
¤ hur många bultar har du?
¤ kom ihåg att minimum för spårdjupet på vinterdäck är 3mm
¤ för att vara extra säker at de passar så prova sätt på ett däck eller lägg ditt extradäck över det du tänker köpa för att se om fäljarna överrenstämmer.

Och sist men inte minst, det finns snälla människor i Sverige inte minst norrlänningar!!!

Kommentarer
Postat av: pappa Bod

Hej Ida, alla lider med dig. Köp en lott ikväll, oturen kan ju inte hålla i sig hur länge som helst. En morgon står där en riddare i skinande rustning och fixar till bilen i ett kick.

Om alltings jävlighet råder så håll ut," after rain comes sunshine ".

2008-11-16 @ 20:49:53
Postat av: Frida

tanterna hottades upp rejält, blev riktigt roligt :) massa skitsnack, hehe.

ja har en liten idé på den helgen. men hoppas verkligen vi träffas!

kram

2008-11-16 @ 21:59:55
URL: http://thebird.blogg.se/
Postat av: Jarl W

Ja Ida, ibland prövas man av högre makter - men håll ut. Själv rekommenderar jag det spårbundna färdsättet. Har just avverkat Hstd-Hylte med pappa Bo som kapten på tåget. En trevlig upplevelse. Önskar lycka till med juristutbildningen mm / Jarl

2008-11-23 @ 15:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0